YEME İçME ALışKANLıKLARı

Yeme-içme alışkanlıkları

Ortodontik tedaviye başlayan hastalarda, yeme içme alışkanlıklarına birtakım düzenlemeler  getirilmelidir.

Asitli içecekler:

Kola, fanta, soda gibi asitli içeceklerden tedavi süresince uzak durmak gerekmektedir. Asit, braketlerin dişe yapıştırıldığı materyalin çözünmesine katkıda bulunur. Bu da braketlerin kopmasına ve tedavi süresinin uzamasına sebep olabilir. Ayrıca asitli içecekler diş minesinin zayıflamasına ve çürük başlangıçlarına neden olurlar. Bu içecekler, nadiren, pipetle tüketilebilirler.

Sert yiyecekler:

Sert gıdalar ağız içerisindeki ortodontik apareylerin kopmasına ve kırılmasına neden olabilir. Ancak bu sebep yüzünden, özellikle de ortodonti hastalarının büyük bir kısmının büyüme çağında olduğu düşünüldüğünde, sert gıdaların bütünüyle yasaklanması doğru değildir. Önemli olan dikkatli bir şekilde tüketilmeleridir. Örneğin elma, havuç gibi sert yiyecekleri bütün halinde ön dişlerle ısırmak yerine, daha küçük dilimler halinde arka dişlerle çiğnemek gerekir. İçerisinde çekirdeği olan yiyeceklerin (zeytin, kiraz, çağla?) çekirdekleri çıkartıldıktan sonra, kabuklu çerezlerin (fındık, fıstık?) kabuğu alındıktan sonra küçük parçalar halinde tüketilmesi gerekir. Bireyler tedavi ilerledikçe gıdaları doğru tüketmeyi öğrenirlerse apareylere zarar vermeden tedaviyi tamamlayacaklardır.

Yapışkan gıdalar:

Karamel, lokum, jelibon gibi yapışkan gıdalar braketlere tutunup kopmasına neden olabilirler. Ayrıca yapışkan özellikleri nedeniyle diş yüzeylerinden uzaklaştırılmaları güçtür ve çürük oluşumuna neden olabilirler. Bu nedenle dikkatli tüketilmeleri ve sonrasında dişlerin fırçalanması gerekir.